woensdag 19 juni 2019

De creativiteit bruist : tuinieren, sculpturen en bakken !

Omwille van het gebruiksgemak en vooral omdat wij vinden dat het een zuiderse toets geeft, heeft Dominique in onze tuin extra steentjes gelegd. Hij heeft mij ook nog een stukje groentetuin bijgegeven. Ondertussen is de sla geplant en heb ik kleine tomaten- en paprikaplanten staan.
Ook de kruiden heb ik aangevuld met basilicum, peterselie en koriander (veel gebruikt in de Portugese visgerechten).



Van zodra we hier terug zijn gaan we naar de zee. Het is telkens een blij weerzien. Ons ondertussen geoefend oog valt dan ook snel op allerlei te gebruiken wrakhout. Dominique keert dan meestal terug met de rugzak volgeladen of grote stukken meeslepend .😉







Terwijl Dominique met de grote stukken zwoegt, ga ik op zoek naar kleinere, frêle stukjes wrakhout die vooral mooi vergrijsd zijn. Zo heb ik nu een aantal windvangers gemaakt en in onze bomen gehangen.



Wat betreft ons eetpatroon blijf ik de nadruk leggen op suikerarm en ook glutenarm (ik merk echt het verschil i.v.m. mijn gezondheid). Ik ben dan ook al ijverig in de keuken bezig geweest. Ik heb geslaagde glutenvrije broodjes gebakken waarvoor ik vanuit België psylliumvezels heb meegebracht. Deze vezels, die zeer gezond zijn voor onze darmen, zorgen voor een goede broodstructuur.


Ze zijn heel knapperig en lekker van smaak door een combinatie van haver-, boekweit- en rijstmeel.

Mijn gezonde wafels staan nu ook regelmatig op het menu. Ze zijn gemaakt van speltmeel (d.i. een oergraan met traag werkende koolhydraten) en zijn gezoet met banaan. Ik geef jullie graag dit heel eenvoudige recept :


Ingrediënten : *3 rijpe bananen
*3 eieren
* 9 el melk (amandel)
*9 el spelt
*3 kl bakpoeder

Prak de bananen tot moes. Kluts de eieren en voeg toe. Voeg melk, bloem en bakpoeder toe. Meng alles goed tot een egaal deeg (ik doe het met de mixer). Bak nu de wafels (ik gebruik kokosolie om het wafelijzer in te wrijven).


Ook deze amandelkoekjes zijn super geslaagd en gemaakt met amandelmeel en kokosbloesemsuiker.

Ten slotte laat ik jullie ook nog mijn nieuw weefwerk zien, waarmee ik de zon in huis haal !










Geen opmerkingen:

Een reactie posten